
Min vej fra praktikant til ansat
Jeg var i praktik på afdelingen Tårnly, mens jeg skrev mit bachelorprojekt på pædagogstudiet.
I praktikken oplevede jeg et højt fagligt niveau hele vejen rundt i medarbejdergruppen, og jeg mødte kollegaer som jeg kunne spejle mig i og se op til. Der var et fedt arbejdsmiljø og jeg fik hurtigt en fornemmelse af, at jeg passede ind.
Et praksisnært bachelorprojekt
Mit bachelorprojekt handlede om Gentle Teaching og hele tilgangen på afdelingen. Jeg kunne se, at der skete noget unikt på Sødisbakke, og det var jeg meget nysgerrig på.
Mit projekt handlede om, hvorvidt man kan møde mennesker med kærlighed, når de er allermest udfordrede. Og konklusionen var, at det netop er dem, der er mest udfordret, der har mest brug for kærlighed, ordentlighed og respekt.
På afdelingen kunne jeg observere, at den tilgang virkede og også var konfliktnedtrappende. Det arbejde ville jeg gerne være en del af.
En lydhør afdeling
I forbindelse med mit bachelorprojekt lavede jeg nogle udviklingsforslag, hvor et af dem var, at vi til personalemøderne begyndte at dele de gode historier om borgerne. Så vi ikke kun talte om udfordringer.
Narrativer om borgerne betyder noget og der ligger en masse tavs viden der, som alle i personalegruppen kan drage nytte af. I dag er det stadig fast praksis, at vi deler de gode historier.
Det var fedt at være på en afdeling, hvor man kunne se værdi i det, jeg kunne bidrage med som studerende. Der var stor interesse for mit bachelorprojekt og både ledelsen og mine kollegaer var åbne for at lytte og afprøve mine hypoteser. Man havde lyst til at udvikle sig og tage imod perspektiver fra udefrakommende.
Alt i alt var det også det, der gjorde, at jeg gerne ville ansættes efter min praktik.
En tryg og udfordrende start på arbejdslivet
Det var meget trygt at blive ansat, fordi jeg allerede kendte personalet og borgerne. Jeg havde også allerede haft en slags ”oplæring”, hvilket gjorde overgangen nem.
Uddannelsen havde givet mig grundlaget for den pædagogiske praksis med en masse teori og viden. Alligevel fik jeg dog lidt et ”praksischok”, da jeg blev ansat som færdiguddannet pædagog. Jeg fandt ud af, at der stadig er meget at lære efter endt uddannelse og man skal opbygge sin egen erfaring.
Men det fede er også at komme ud og prøve sig selv af; nu er det syv år siden jeg blev ansat, og jeg hviler meget mere i mig selv om min faglighed.